Saturday, April 28, 2007

Sense títol

Una foto pot mostrar la part més crua de la realitat. Dijous en la portada del diari El País sortia la foto de Desirée Martín que va guanyar el Premi Ortega Gasset al millor periodisme digital. En ella es veu una barca plena d’immigrants subsahararians que ha arribat a les costes de Tenerife. Una persona, a la qual no li veiem rostre, llença una ampolla petita d’aigua i les mans de la multitud d’immigrants s’aixequen per aconseguir-la. Quan vaig veure això, em va venir immediatament al cap una escena similar i del mateix mal gust que vaig veure a Egipte. Ara deu de fer uns cinc anys, vaig anar aquest país amb els meus pares. Un dia, des del nostre vaixell, vam veure que en l’embarcació del costat, hi havia una dona que llençava bolígrafs per la borda. A baix, una multitud de nens es pegaven per apoderar-se d’un bolígraf.

La foto de Desirée mostra una part molt negativa de l’home, em pregunto quina necessitat hi ha de llençar una ampolla d’aigua als immigrants perquè es barallin entre ells per aconseguir-la. Aquesta pobre gent, ve de l’ Àfrica i passen molts dies per creuar l’Atlàntic. En aquest llarg viatge, moltes persones pateixen greus problemes per culpa de la deshidratació. Sabent tot això, no entenc com una persona pot tenir el mal gust de tirar l’ampolla d’aigua a una multitud assedegats, enlloc de donar-li a cada immigrant que hi ha a la pastera una ampolla d’aigua a la mà. Aquesta foto, no tan sols mostra el drama de la immigració, on aquestes pobres persones ho donarien tot per una ampolla d’aigua. També reflecteix la part més fosca de l’home. Sovint la gent, se sent bé donant una mica al nostre veí, la caritat cristiana apaivaga la nostra ànima enfront la misèria. Però, d’altra banda, a l’home també li agrada l’espectacle. Per això, li agrada veure com els nens que estan al riu Nil es peguen per aconseguir un bolígraf o com els immigrants que estan a la barcassa alcen les seves mans per fer-se amb l’ aigua. Així doncs, personalment, crec que la fotografia de Desirée mostra el drama de l’immigrant al mateix temps que ens ensenya la part més lletja de la condició humana.

Dijous 26 d’abril

No comments: